Παρασκευή, 13 Απριλίου 2018

Βαρύς ο φόρος αίματος από τον ακήρυχτο πόλεμο στον αέρα του Αιγαίου (πίνακας)

Ένας ακήρυχτος πόλεμος με τουλάχιστον 150 Έλληνες, στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, βρίσκεται σε εξέλιξη τα τελευταία περίπου 30 χρόνια. Από το 1990 όταν ξεκίνησε αυτό το γαϊτανάκι των τουρκικών προκλήσεων με παραβιάσεις του ελληνικού εναέριου χώρου, η Ελλάδα θρηνεί· και κάθε φορά που συμβαίνει ένα τραγικό γεγονός σαν αυτό της Πέμπτης, υπενθυμίζει σε όλους τη λίστα θανάτου.
Ο σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος, ο άτυχος χειριστής του Mirage 2000-5 που κατέπεσε στη Σκύρο, είχε ουσιαστικά έναν προαναγγελθέντα θάνατο. Το «ατύχημα» που όλοι φοβούνταν έγινε με τον πιο τραγικό τρόπο.
Όπως τονίζει στο in.gr παλαιός πιλότος της Πολεμικής Αεροπορίας που έχει ζήσει αερομαχίες στο Αιγαίο, «ήταν αναμενόμενο να συμβεί κάτι τέτοιο. Η πίεση στην οποία βρίσκεται την τελευταία περίοδο ο ελληνικός στρατός, και ειδικά οι πιλότοι που καλούνται κάθε μέρα να κάνουν αναχαιτίσεις, είναι απίστευτος. Η αναχαίτιση τα τελευταία 30 χρόνια έχει γίνει ρουτίνα για τους Έλληνες πιλότους.
<<Όμως, αυτή την περίοδο όπου η ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας είναι απίστευτη, και οι πιλότοι αισθάνονται διαφορετικά. Το βάρος της ευθύνης, οι αντοχές και η διαρκής ετοιμότητα είναι αρκετά στοιχεία για να γίνει το λάθος. Δεν ξέρουμε αν χθες υπήρξε ανθρώπινο λάθος, αν κι όλα δείχνουν απώλεια αποπροσανατολισμού, όμως κάποια στιγμή υπ’ αυτές τις συνθήκες θα γινόταν το κακό. Έχουμε να κάνουμε με έναν ακήρυχτο πόλεμο κι ας είναι ο Μπαλταδώρος το τελευταίο θύμα του>>, καταλήγει.
Ο πιλότος Γιώργος Μπαλταδώρος (φωτ.: ΑΠΕ-ΜΠΕ / Γρ. Τύπου ΓΕΑ / STR)
Η αλήθεια είναι ότι αυτός ο πόλεμος που γίνεται καθημερινά θα έχει κόστος, σε ζωές και σε πόρους. Άνθρωποι και μηχανές ωθούνται στο να φτάσουν στα όριά τους και να συμβούν τραγικά δυστυχήματα όπως στη Σκύρο. Ο σμηναγός Γιώργος Μπαλταδώρος έπεσε θύμα αυτού του ακήρυχτου πολέμου. Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 ο φόρος αίματος στον αέρα είναι ιδιαίτερα βαρύς.
Συνολικά, από το 1990 η Πολεμική Αεροπορία θρηνεί 123 νεκρούς και έχει χάσει 85 αεροσκάφη, η Αεροπορία Στρατού θρηνεί 28 άτομα και έχει χάσει 6 ελικόπτερα και το Πολεμικό Ναυτικό 3 άτομα σε μόλις ένα δυστύχημα.
Μαύρη σελίδα ήταν και η πτώση του Chinook της Αεροπορίας Στρατού που μετέφερε τον πατριάρχη Αλεξανδρείας στο Άγιο Όρος, τον Σεπτέμβριο του 2004. Χάθηκαν 17 άτομα.
Στις περισσότερες περιπτώσεις πρόκειται για πτώση μονοθέσιων ή διθέσιων πολεμικών αεροσκαφών, όμως κανείς δεν ξεχνά την τραγωδία στο όρος Οθρυς το 1991 όταν χάθηκαν σε μια στιγμή 63 άνθρωποι από την πτώση του μεταγωγικού C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας που μετέφερε σμηνίτες.
Από τα αεροπορικά δυστυχήματα στην Πολεμική Αεροπορία, δύο συνέβησαν κατά τη διάρκεια αναχαιτίσεων. Το πρώτο ήταν το 1992 όταν το Mirage F-1 με πιλότο τον Νίκο Σιαλμά συνετρίβη στην περιοχή του Αϊ-Στράτη. Βρισκόταν σε αερομαχία με τουρκικά F-16.
Το δεύτερο περιστατικό ήταν το 2006 όταν έχασε τη ζωή του ο Κώστας Ηλιάκης που πιλόταρε ένα F-16 που χάθηκε στην Κάρπαθο.
Την Πέμπτη, όπως διαβεβαιώνει το υπουργείο Άμυνας, η πτώση του Mirage 2000-5 δεν έγινε κατά τη διάρκεια αναχαίτισης διότι τα τουρκικά αεροσκάφη είχαν απομακρυνθεί. Έγινε κατά την επιστροφή και λίγο πριν από την προσγείωση στην Σκύρο.
Όπως υπολογίζεται, τα τελευταία 28 χρόνια έχουν καταγραφεί περισσότερες από 1,3 εκατομμύρια ώρες πτήσης οι οποίες αφορούσαν εμπλοκές με τουρκικά αεροσκάφη που παραβίασαν το ελληνικό FIR. Αξίζει να σημειωθεί ότι και η Τουρκία θρηνεί περισσότερους από 90 πιλότους σε 141 πτώσεις αεροσκαφών μόνο την περίοδο από το 1977 μέχρι το 2006.
Σε ό,τι αφορά το οικονομικό κόστος, υπολογίζεται ότι πάνω από 20 δισ. ευρώ σε σημερινές τιμές είναι οι απώλειες των αεροσκαφών.
Τα ατυχήματα στην Πολεμική Αεροπορία και στην Αεροπορία Στρατού (μέχρι την Πέμπτη 12 Απριλίου 2018)





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

loading...